Σε μία φάση παρατεταμένης άνθησης και μετεξέλιξης, σ’ αυτό που πολλοί χαρακτηρίζουν «το τρίτο κύμα της παγκοσμιοποίησης», θα περάσει το παγκόσμιο εμπόριο, παρά τις σημερινές αναταράξεις λόγω της κρίσης χρέους. Αυτό τουλάχιστον πιστεύει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Citigroup, Γουίλιαμ Μπάιτερ, θεωρώντας μεταξύ άλλων πως ο χρηματοοικονομικός κλάδος θα παίξει κυρίαρχο ρόλο στη χρηματοδότηση της «νέας φάσης».Οχι μόνο στην καθ’ αυτή διακίνηση των προϊόντων και τη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων υποδομών που χρειάζονται, αλλά στο σύνολο των οικονομιών.
Εξάλλου ο Μπάιτερ θεωρεί ότι οι νέες «γραμμές» του εμπορίου θα δημιουργήσουν νέους «πρωταθλητές»: από κράτη και πόλεις ως επιχειρήσεις, με πρωταγωνίστρια περιοχή όμως τη ΝΑ Ασία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι διεθνείς συναλλαγές εμπορευμάτων και υπηρεσιών αναμένεται να «εκτοξευθούν» στα 287 τρισ δολ. σε βάθος τεσσάρων δεκαετιών από τα 37 τρισ δολ. που υπολογίζονται σήμερα. Και τούτο με βάση την πρόβλεψη για ετήσια ανάπτυξη σε ποσοστό 6,1% ως το 2030, και κατά 4,4% μεταξύ 2030 και 2050. Σε ειδική έρευνα που υπογράφει, αποφαίνεται ότι στη νέα εποχή το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου θα μετατοπιστεί προς ανατολάς, προσδιορίζοντας μάλιστα το 2015 ως το έτος κατά το οποίο οι χώρες της ΝΑ Ασίας θα ξεπεράσουν τη Δυτ. Ευρώπη ως ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο εμπόριο!
Παράλληλα, η Ινδία, που σήμερα δεν είναι καν στις 10 κορυφαίες χώρες, θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ και τη Γερμανία και θα εξελιχθεί σε Νο2 δύναμη πίσω απ’ την Κίνα. Επίσης, η Αφρική, που ουσιαστικά ήταν απούσα απ’ τα προηγούμενα δύο κύματα της παγκοσμιοποίησης, θα υπερδιπλασιάσει το μερίδιο της, στο 7%.
Σύμφωνα με τον Μπάιτερ, όπως τα προηγούμενα κύματα της παγκοσμιοποίησης, η ανάπτυξη στο διασυνοριακό εμπόριο θα καθοδηγηθεί απ’ την αύξηση του ΑΕΠ και του κατα κεφαλήν εισοδήματος, καθώς επίσης και απ’ τον περιορισμό των εμποδίων – τεχνητών ή φυσικών – που θα μειώσουν το κόστος του εμπορίου. Επιπλέον, η παγκοσμιοποίηση της αλυσίδας προμηθειών θα αναδείξει νέα εμπορικά κέντρα.
Η ανάλυση της Citi θεωρεί πως η Κίνα, ήδη ηγέτιδα στο χώρο των εξαγωγών, θα αυξήσει δραστικά και τις εισαγωγές της, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ σε επίπεδο όγκου και αξίας εμπορίου.
Την ίδια τάση θα ακολουθήσουν συνολικά όλες οι αναπτυσσόμενες οικονομίες. Σύμφωνα με τη Citi, το εμπόριο μεταξύ των αναδυόμενων οικονομικά δυνάμεων αναμένεται να αναλογεί στο 30% του παγκόσμιου εμπορίου το 2030 και στο 38% το 2050, από το 15% σήμερα.
Αυτή η μετεξέλιξη στη γεωγραφία του εμπορίου σημαίνει ότι οι εμπορικές σχέσεις θα αλλάξουν σχεδόν παντού. Οι συμμαχίες σε επίπεδο μεγάλων περιφερειών ηπείρων θα αναπτυχθούν, όπως επίσης και η σημασία τους. Ειδικά στην περίπτωση της Κίνας και της Ινδίας. Την ίδια ώρα «παραδοσιακά» κέντρα όπως οι ΗΠΑ η ΕΕ και η Ιαπωνία θα περιορίζονται.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον Μπάιτερ, θα αλλάξει και ο χαρακτήρας του εμπορίου, με ένα μεγάλο μερίδιο πλέον να μετατοπίζεται στα καταναλωτικά αγαθά από το μηχανολογικό εξοπλισμό.
Ως εκ τούτου, η ανάλυση της Citi θεωρεί δεδομένο πως οι παραδοσιακές εξαγωγικές δυνάμεις του κόσμου, και ειδικά αυτές που εξάγουν πρώτες ύλες, θα αναγκαστούν να μετατοπίσουν τις παραγωγικές τους δομές και προς άλλες κατευθύνσεις απ’ αυτές που σήμερα έχουν παγιωθεί. Βέβαια, όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει επιστροφή σε εποχές εμπορικού προστατευτισμού ή μεγάλων γεωπολιτικών εντάσεων που μπορεί να αλλάξουν άρδην τις προοπτικές των αναδυόμενων οικονομιών.
Η ανάπτυξη και η μετεξέλιξη του παγκόσμιου εμπορίου θα έχει μεγάλο αντίκτυπο όχι μόνο στην άσκηση πολιτικής και τις αλυσίδες προμηθειών, αλλά και για τους επενδυτές, αποφαίνεται η Citi.
Πέραν μάλιστα του καθ’ αυτού εμπορίου θα απαιτηθεί και βελτίωση σε υποδομές των μεταφορών (δρόμοι, σιδηρόδρομοι, λιμάνια, αεροδρόμια), καθώς και αποτελεσματικές υπηρεσίες (logistics, επικοινωνία, κ.ά.) που θα βοηθήσουν -μαζί με το ευνοϊκό νομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον- στην εμπορική διασύνδεση του κόσμου.από το bankersreview.gr
Εξάλλου ο Μπάιτερ θεωρεί ότι οι νέες «γραμμές» του εμπορίου θα δημιουργήσουν νέους «πρωταθλητές»: από κράτη και πόλεις ως επιχειρήσεις, με πρωταγωνίστρια περιοχή όμως τη ΝΑ Ασία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι διεθνείς συναλλαγές εμπορευμάτων και υπηρεσιών αναμένεται να «εκτοξευθούν» στα 287 τρισ δολ. σε βάθος τεσσάρων δεκαετιών από τα 37 τρισ δολ. που υπολογίζονται σήμερα. Και τούτο με βάση την πρόβλεψη για ετήσια ανάπτυξη σε ποσοστό 6,1% ως το 2030, και κατά 4,4% μεταξύ 2030 και 2050. Σε ειδική έρευνα που υπογράφει, αποφαίνεται ότι στη νέα εποχή το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου θα μετατοπιστεί προς ανατολάς, προσδιορίζοντας μάλιστα το 2015 ως το έτος κατά το οποίο οι χώρες της ΝΑ Ασίας θα ξεπεράσουν τη Δυτ. Ευρώπη ως ηγέτιδα δύναμη στο παγκόσμιο εμπόριο!
Παράλληλα, η Ινδία, που σήμερα δεν είναι καν στις 10 κορυφαίες χώρες, θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ και τη Γερμανία και θα εξελιχθεί σε Νο2 δύναμη πίσω απ’ την Κίνα. Επίσης, η Αφρική, που ουσιαστικά ήταν απούσα απ’ τα προηγούμενα δύο κύματα της παγκοσμιοποίησης, θα υπερδιπλασιάσει το μερίδιο της, στο 7%.
Σύμφωνα με τον Μπάιτερ, όπως τα προηγούμενα κύματα της παγκοσμιοποίησης, η ανάπτυξη στο διασυνοριακό εμπόριο θα καθοδηγηθεί απ’ την αύξηση του ΑΕΠ και του κατα κεφαλήν εισοδήματος, καθώς επίσης και απ’ τον περιορισμό των εμποδίων – τεχνητών ή φυσικών – που θα μειώσουν το κόστος του εμπορίου. Επιπλέον, η παγκοσμιοποίηση της αλυσίδας προμηθειών θα αναδείξει νέα εμπορικά κέντρα.
Η ανάλυση της Citi θεωρεί πως η Κίνα, ήδη ηγέτιδα στο χώρο των εξαγωγών, θα αυξήσει δραστικά και τις εισαγωγές της, ξεπερνώντας τις ΗΠΑ σε επίπεδο όγκου και αξίας εμπορίου.
Την ίδια τάση θα ακολουθήσουν συνολικά όλες οι αναπτυσσόμενες οικονομίες. Σύμφωνα με τη Citi, το εμπόριο μεταξύ των αναδυόμενων οικονομικά δυνάμεων αναμένεται να αναλογεί στο 30% του παγκόσμιου εμπορίου το 2030 και στο 38% το 2050, από το 15% σήμερα.
Αυτή η μετεξέλιξη στη γεωγραφία του εμπορίου σημαίνει ότι οι εμπορικές σχέσεις θα αλλάξουν σχεδόν παντού. Οι συμμαχίες σε επίπεδο μεγάλων περιφερειών ηπείρων θα αναπτυχθούν, όπως επίσης και η σημασία τους. Ειδικά στην περίπτωση της Κίνας και της Ινδίας. Την ίδια ώρα «παραδοσιακά» κέντρα όπως οι ΗΠΑ η ΕΕ και η Ιαπωνία θα περιορίζονται.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον Μπάιτερ, θα αλλάξει και ο χαρακτήρας του εμπορίου, με ένα μεγάλο μερίδιο πλέον να μετατοπίζεται στα καταναλωτικά αγαθά από το μηχανολογικό εξοπλισμό.
Ως εκ τούτου, η ανάλυση της Citi θεωρεί δεδομένο πως οι παραδοσιακές εξαγωγικές δυνάμεις του κόσμου, και ειδικά αυτές που εξάγουν πρώτες ύλες, θα αναγκαστούν να μετατοπίσουν τις παραγωγικές τους δομές και προς άλλες κατευθύνσεις απ’ αυτές που σήμερα έχουν παγιωθεί. Βέβαια, όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει επιστροφή σε εποχές εμπορικού προστατευτισμού ή μεγάλων γεωπολιτικών εντάσεων που μπορεί να αλλάξουν άρδην τις προοπτικές των αναδυόμενων οικονομιών.
Η ανάπτυξη και η μετεξέλιξη του παγκόσμιου εμπορίου θα έχει μεγάλο αντίκτυπο όχι μόνο στην άσκηση πολιτικής και τις αλυσίδες προμηθειών, αλλά και για τους επενδυτές, αποφαίνεται η Citi.
Πέραν μάλιστα του καθ’ αυτού εμπορίου θα απαιτηθεί και βελτίωση σε υποδομές των μεταφορών (δρόμοι, σιδηρόδρομοι, λιμάνια, αεροδρόμια), καθώς και αποτελεσματικές υπηρεσίες (logistics, επικοινωνία, κ.ά.) που θα βοηθήσουν -μαζί με το ευνοϊκό νομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον- στην εμπορική διασύνδεση του κόσμου.από το bankersreview.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου