Με νέες ιδέες και φρέσκια διάθεση το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί τη δημιουργία του νέου σχολείου, με στόχο να ακολουθήσει και η Ελλάδα τα συστήματα των προηγμένων χωρών της Ευρώπης. Η πρόθεση σωστή, η προσπάθεια σεβαστή και επαινετέα, η συνταγή όμως που ακολουθείται είναι παλαιά, δοκιμασμένη και αποτυχημένη.
Νέο σχολείο δεν σημαίνει μόνον νέα δομή σπουδών, νέα μαθήματα, νέα βιβλία. Σημαίνει, κυρίως, αλλαγή νοοτροπίας των σχεδιαστών του νομοσχεδίου και ενέργειες συντονισμένες με τον παλμό της κοινωνίας.
Είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι η σύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία μπορεί να επιτύχει, αν οι νέοι δεν συνειδητοποιήσουν από τα θρανία ότι είναι μέρος της κοινωνίας και ότι συμμετέχουν με υπευθυνότητα. Αν δεν γνωρίσουν ότι η χώρα στην οποία ζουν έχει αξίες, παραδόσεις, νόμους και ότι οι ίδιοι έχουν ταυτότητα, πατρίδα και ρίζες, που τους επιβάλλουν συγκεκριμένους κανόνες και συμπεριφορές.Η σύνδεση των νέων με την κοινωνία απαιτεί συστηματική καλλιέργεια των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους, που θα πρέπει να αρχίζει από το σχολείο και να συνεχίζεται στο Πανεπιστήμιο. Το πόσο αυτή η συνεχής διαδικασία είναι απαραίτητη, αποδεικνύει η αδυναμία έκφρασης που παρουσιάζουν οι μαθητές, οι φοιτητές, αλλά δυστυχώς και επιστήμονες υψηλά ιστάμενοι, που παρά τις γνώσεις και την εμπειρία τους, δειλιάζουν μπροστά στο κοινό.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επικοινωνιακή εκπαίδευση είναι η παιδεία που μορφώνει και διαμορφώνει τη σκέψη, την ψυχική ισορροπία και την κοινωνική ευαισθησία. Είναι απαραίτητη η διαλεκτική ικανότητα, που μας δίδαξαν οι αρχαίοι Έλληνες με πρότυπο τους Σωκρατικούς διάλογους. Είναι απαραίτητη η καλλιέργεια της σκέψης με κείμενα συγγραφέων κλασικών και νεότερων που θα ενεργοποιούν τον νου, είναι απαραίτητη η καθοδήγηση των νέων με αξίες και αρχές που θα τους δίνουν την απαραίτητη αυτοπεποίθηση για να αποκτήσουν τα αναγκαία εκφραστικά εφόδια.
Η αληθινή μόρφωση δεν θα πρέπει να συγχέεται με την επιφανειακή πληροφόρηση, που σαν χείμαρρος προσφέρεται από την Τεχνολογία. Για να εκμεταλλευτούμε σωστά τη θεαματική ανάπτυξη του διαδικτύου και να μη κινδυνεύουμε από αυτό, θα πρέπει να εξασφαλίσουμε τη σωστή καλλιέργεια ψυχική και πνευματική των νέων, γιατί χωρίς αυτήν μηδενίζεται η προσφορά κάθε τεχνολογικού επιτεύγματος, που φθάνει να μοιάζει με εργαλείο διαβόλου. Η κατάρρευση των ηθών, που ουσιαστικά οδήγησε στην κατάρρευση της οικονομίας σήμερα, στέλνει μήνυμα δυνατό για την άμεση ανάγκη επαναφοράς στην ανθρωπιστική διαπαιδαγώγηση των νέων.
Ένα μάθημα σημαντικό για την εξασφάλιση των αναγκαίων εκφραστικών εφοδίων είναι η«γλωσσική αγωγή προφορικού λόγου», το οποίο διδάσκεται σε ελληνικά σχολεία με μακρά παράδοση. Συγκεκριμένα εφαρμόζονται στη διδακτική πράξη η εκφραστική ανάγνωση, ο αυθόρμητος λόγος, ο προτρεπτικός λόγος και οι διττοί λόγοι, δράσεις, οι οποίες συνιστούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τέσσερα αγωνίσματα των Ρητορικών Αγώνων, που διεξάγονται στα σχολεία αυτά με επιτυχία. Θα μπορούσε, λοιπόν, να ενταχθεί το μάθημα της αγωγής του προφορικού λόγου στο πρόγραμμα όλων των σχολείων της χώρας. Εκπαιδευτικοί εξειδικευμένοι υπάρχουν, αλλά και πολλοί άλλοι ευχαρίστως θα παρακολουθούσαν σχετικά επιμορφωτικά σεμινάρια.
Το νέο σχολείο για να είναι πράγματι νέο, θα πρέπει να φέρει νέο παλμό στην εκπαίδευση.
*Η Στέλλα Πριόβολου είναι πρόεδρος του Τμήματος Ιταλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
πηγή: aixmi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου