Συνέντευξη:
Η κυρία Αλεξίου μιλάει με παύσεις. Καθετί που λέει το επεξεργάζεται το μυαλό και η ψυχή της. Της αρέσουν οι σιωπές. Όχι η σιωπή της απάθειας, της αδράνειας, της παθητικότητας. Σε όλη την κουβέντα δείχνει πόσο οργίζεται, πόσο συγκινείται, πόσο αναπολεί. Κι όταν λέει ότι η λύση στο δύσκολο δρόμο που διανύουμε είναι «να ξαναγαπήσουμε την Ελλάδα» καταλαβαίνεις ότι ακούς τη μοναδική Χαρούλα. Τη Χαρούλα που αγαπάει όλη η Ελλάδα και ξέρει με το μικρό της όνομα.
«Πολλοί έκαναν καριέρα μόνο και μόνο επειδή ήταν απ’ τη γενιά της μεταπολίτευσης», λέει, και δεν ξεχωρίζεις αν στα μάτια της κυριαρχεί οργή ή λύπη. Και σήμερα; Σήμερα «ο Σοσιαλισμός έγινε ρετάλι…»
Καθόμαστε αντίκρυ σε ένα μεγάλο τραπέζι, στο χώρο που φαίνεται να χαλαρώνει και να δουλεύει. Μιλάμε για την συνάντησή της στη σκηνή του Παλλάς με τη Δήμητρα Γαλάνη, στην παράσταση με τίτλο «Μπλε Βελούδο». Έχει τον ενθουσιασμό ενός γλυκού σμιξίματος με μια ερμηνεύτρια που -όπως λέει- την κάνει να δακρύζει.
Υπήρξα υπέρ της παγκοσμιοποίησης. Τι ανοησία! Δεν είχα κατανοήσει ποτέ τι σήμαινε αυτό πραγματικά.
Φτάσαμε στο σημείο όπου οι άνθρωποι αγωνίζονται καταρχήν για το σπίτι τους, για την ίδια τους τη ζωή και για ένα κοινό συμφέρον. Αυτό το κοινό συμφέρον, όμως, τώρα ποιο είναι; Δεν ήταν έτοιμη η Ελλάδα να ακολουθήσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα και να πειθαρχήσει σ’ αυτούς τους κανόνες. Ενδεχομένως λόγω της ψυχοσύνθεσης των Ελλήνων, αλλά και λόγω άγνοιας για το τι σήμαινε όλο αυτό.
Μετά ήρθε, όμως, η «ευημερία και η ευημερία άρχισε να φουσκώνει όλο αυτό το κενό της έλλειψης πνευματικότητας, δημιουργούσε νέες συνειδήσεις και νέες συμπεριφορές.
Σήμερα, πάλι, οι νέοι είναι αυτοί που έχουν δράση μέσα από τα Πανεπιστήμια (ο τριαντάρης δεν δραστηριοποιείται, είναι περισσότερο α-πολιτικός απ’ όσο ήταν ο νέος στη Μεταπολίτευση..) και η εργατική τάξη, που αυτή τη στιγμή ξαναβγαίνει η δύναμή της και ξαναβλέπουμε το μέγεθός της. Για πάρα πολύ καιρό είχε πάει στην άκρη, επειδή ο μικρομεσαίος ήταν αυτός που κυριαρχούσε. Τώρα βλέπουμε ότι η εργατιά είναι πάντα εκεί και αυτή αγωνίζεται πιο πολύ από τους άλλους.
Κατερίνα Ζάννη
Η κυρία Αλεξίου μιλάει με παύσεις. Καθετί που λέει το επεξεργάζεται το μυαλό και η ψυχή της. Της αρέσουν οι σιωπές. Όχι η σιωπή της απάθειας, της αδράνειας, της παθητικότητας. Σε όλη την κουβέντα δείχνει πόσο οργίζεται, πόσο συγκινείται, πόσο αναπολεί. Κι όταν λέει ότι η λύση στο δύσκολο δρόμο που διανύουμε είναι «να ξαναγαπήσουμε την Ελλάδα» καταλαβαίνεις ότι ακούς τη μοναδική Χαρούλα. Τη Χαρούλα που αγαπάει όλη η Ελλάδα και ξέρει με το μικρό της όνομα.
«Πολλοί έκαναν καριέρα μόνο και μόνο επειδή ήταν απ’ τη γενιά της μεταπολίτευσης», λέει, και δεν ξεχωρίζεις αν στα μάτια της κυριαρχεί οργή ή λύπη. Και σήμερα; Σήμερα «ο Σοσιαλισμός έγινε ρετάλι…»
Καθόμαστε αντίκρυ σε ένα μεγάλο τραπέζι, στο χώρο που φαίνεται να χαλαρώνει και να δουλεύει. Μιλάμε για την συνάντησή της στη σκηνή του Παλλάς με τη Δήμητρα Γαλάνη, στην παράσταση με τίτλο «Μπλε Βελούδο». Έχει τον ενθουσιασμό ενός γλυκού σμιξίματος με μια ερμηνεύτρια που -όπως λέει- την κάνει να δακρύζει.
- Πως εξηγείτε όλα όσα συμβαίνουν;
Υπήρξα υπέρ της παγκοσμιοποίησης. Τι ανοησία! Δεν είχα κατανοήσει ποτέ τι σήμαινε αυτό πραγματικά.
Φτάσαμε στο σημείο όπου οι άνθρωποι αγωνίζονται καταρχήν για το σπίτι τους, για την ίδια τους τη ζωή και για ένα κοινό συμφέρον. Αυτό το κοινό συμφέρον, όμως, τώρα ποιο είναι; Δεν ήταν έτοιμη η Ελλάδα να ακολουθήσει τα ευρωπαϊκά πρότυπα και να πειθαρχήσει σ’ αυτούς τους κανόνες. Ενδεχομένως λόγω της ψυχοσύνθεσης των Ελλήνων, αλλά και λόγω άγνοιας για το τι σήμαινε όλο αυτό.
- Λέτε πως έγινε κάπως απότομα;
- Δεν νιώθαμε, βέβαια, να διαφέρουμε όταν οικονομικά έμοιαζαν όλα ανθηρά
«Θέλω να ξαναγαπήσω την Ελλάδα και τους Έλληνες»
- Συμπεριφερόμαστε χωρίς να έχουμε εξηγήσεις για όλο αυτό που συμβαίνει; Λέμε ότι απλά ήταν να συμβεί;
- Τι σας στοίχισε περισσότερο σε όλα αυτά;
- Η γενιά της Μεταπολίτευσης πρέπει πια να αποσυρθεί, να μείνει πίσω;
Μετά ήρθε, όμως, η «ευημερία και η ευημερία άρχισε να φουσκώνει όλο αυτό το κενό της έλλειψης πνευματικότητας, δημιουργούσε νέες συνειδήσεις και νέες συμπεριφορές.
Σήμερα, πάλι, οι νέοι είναι αυτοί που έχουν δράση μέσα από τα Πανεπιστήμια (ο τριαντάρης δεν δραστηριοποιείται, είναι περισσότερο α-πολιτικός απ’ όσο ήταν ο νέος στη Μεταπολίτευση..) και η εργατική τάξη, που αυτή τη στιγμή ξαναβγαίνει η δύναμή της και ξαναβλέπουμε το μέγεθός της. Για πάρα πολύ καιρό είχε πάει στην άκρη, επειδή ο μικρομεσαίος ήταν αυτός που κυριαρχούσε. Τώρα βλέπουμε ότι η εργατιά είναι πάντα εκεί και αυτή αγωνίζεται πιο πολύ από τους άλλους.
- Και τσακισμένη
«Ο Σοσιαλισμός έγινε ρετάλι»
- Στη δική σας τη γενιά οι νέοι έμπαιναν πιο εύκολα στην πολιτική δράση.Γιατί; Ήταν πιο αγνές οι ιδεολογικές φόρμες;
- Αυτό, θεωρείτε, ότι είναι και επικίνδυνο; Η αναζήτηση ενός ηγέτη, ενός προσώπου;
- Ποιο είναι το κυρίαρχο συναίσθημα μετά από όλες αυτές τις σκέψεις;
- Κι εσείς αυτό αισθάνεστε;
- Η Τέχνη είναι σε τέτοιες εποχές…
«Τι κάνουμε εμείς εδώ; Έξω καίγεται ο τόπος…»
- Τι εννοείτε τρέλα;
- Η παράσταση έχει προσελκύσει πάρα πολύ κόσμο, παίζεται σε μια σκηνή στο κέντρο της Αθήνας, είναι απόλυτα κατανοητό αυτό που λέτε ότι επηρεάζεστε. Ίσως εσείς με μια μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι στα πράγματα.
- Όταν έγινε γνωστή η είδηση της συνάντησής σας στη σκηνή με την Δήμητρα Γαλάνη πολλοί μίλησαν για καλλιτεχνικό δώρο για την πόλη
- Η Τέχνη σε τέτοιες εποχές είναι ένα αποκούμπι ή μια διέξοδος για τον κόσμο;
- Τι σας λένε συνήθως όσοι σας συναντούν μετά το τέλος της παράστασης;
- Εσείς δακρύζετε στη σκηνή;
- Λόγω των αναμνήσεων που ζωντανεύουν με τη μουσική ή με τα λόγια ενός τραγουδιού;
- Η παράσταση είναι μια ευκαιρία να θυμηθείτε και να θυμίσετε στον κόσμο ή αποτελεί και μέτρο σύγκρισης με το παρελθόν;
«Θα συμμετείχα σε νέο πολιτικό κίνημα»
- Πολιτικό τραγούδι λέτε;
- Γιατί πιστεύετε ότι το πολιτικό τραγούδι δεν έχει απήχηση, δεν υπάρχει καν;
- Την εικόνα του Μίκη στα πρόσφατα γεγονότα πως την είδατε;
- Θα συμμετείχατε σε ένα νέο κίνημα στην πολιτική;
- Θα μπορούσατε να ηγηθείτε;
- Το «ναι» σας βγήκε αβίαστα και δεν ξέρω αν σας αφορά η κριτική που γίνεται για τους ανθρώπους της Τέχνης και του Πνεύματος ότι είναι αμέτοχοι και ότι θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ενεργοποίηση.
- Στους υπάρχοντες πολιτικούς σχηματισμούς σας έχουν προτείνει να συμμετέχετε;
Το ΠΑΣΟΚ εκμεταλλεύτηκε το «καλημέρα Ήλιε»
- Η Μυρσίνη Λοϊζου, η κόρη του Μάνου Λοϊζου, πριν από λίγο καιρό, απαγόρευσε να παίζει το ‘’Καλημέρα ήλιε’’ σαν ύμνος του ΠΑΣΟΚ. Πώς το ακούσατε αυτό;
- Ο στίχος έχει μεγάλη δύναμη
- Υπάρχει κάποιος στίχος από τα τραγούδια που έχετε ερμηνεύσει που ταιριάζει απόλυτα στην σημερινή εποχή;
Κατερίνα Ζάννη
από το aixmi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου