Η κυβέρνηση μπορεί να άλλαξε, αλλά στο κτίριο του Αμαρουσίου όπου στεγάζεται το υπουργείο Παιδείας τα προβλήματα παραμένουν ίδια. Με το δεδομένο μάλιστα ότι είναι πιθανόν οι μαθητές των σχολείων να κάνουν Χριστούγεννα χωρίς όλα τα βιβλία τους, η ανησυχία δεν έχει υποχωρήσει. «Ο Αϊ-Βασίλης θα φέρει τα σχολικά βιβλία στους μαθητές;» αναρωτιούνται χαριτολογώντας τα μέλη της Ενωσης Καθηγητών στα Χανιά της Κρήτης, σε ανακοίνωση με την οποία αποκαλύπτουν ότι δεν έχουν φθάσει ακόμη σε σχολεία βιβλία μαθημάτων που εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο (Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά της Θεωρητικής Κατεύθυνσης).
Ενα αδιανόητο αλαλούμ επικρατεί με τις αποστολές βιβλίων: άλλα σχολεία παραγγέλλουν περισσότερα βιβλία απ’ όσα χρειάζονται, άλλα παίρνουν δέματα που δεν τους αντιστοιχούσαν και δεν τα επιστρέφουν, ενώ άλλα κάνουν λάθος στους υπολογισμούς.
Στο 10% των αποστολών που γίνονται προς τα σχολεία το σύστημα «βγαίνει εκτός», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον Οργανισμό Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) κ. Μ. Λυκόπουλος. Οπως εξηγεί, ο οργανισμός από 1ης Ιανουαρίου 2012 παύει να υφίσταται, οπότε όλες οι αποστολές που μπορεί να έχουν καθυστερήσει μένουν... στον αέρα.
Το Ινστιτούτο «Διόφαντος» θα αντικαταστήσει τον ΟΕΔΒ και θα αναλάβει τη διανομή των βιβλίων από την επόμενη χρονιά. Για τον λόγο αυτόν οι υπεύθυνοι του οργανισμού αποδύονται πια σε «αγώνα ταχύτητας» ώστε να ολοκληρώσουν τη διανομή των βιβλίων ως το τέλος του χρόνου. Κάποιοι από τους εργαζομένους ωστόσο αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. «Στο Δημοτικό πολλά μαθήματα, όπως για παράδειγμα η Γλώσσα, έχουν 3 με 4 τεύχη και τα τελευταία από αυτά κάθε χρόνο καθυστερούν, καθώς η διδασκαλία τους αρχίζει την άνοιξη» λέει εργαζόμενος στον ΟΕΔΒ. «Ποιος θα τα μοιράσει μετά τον Δεκέμβριο;» αναρωτιέται.
Αποστολή... ατύχησε!
Τις προηγούμενες ημέρες σε συγκρότημα σχολείων στη Δράμα με 1.500 μαθητές ο οργανισμός έστειλε 1.200 βιβλία Φυσικής επειδή είχε ενημερωθεί ότι περίσσευαν ήδη 300 βιβλία από πέρυσι. Παρ’ όλα αυτά οι διευθυντές διαμαρτυρήθηκαν έντονα και ζήτησαν και άλλα 300, αδιαφορώντας για όσα υπήρχαν στις αποθήκες. Γιατί; Οπως λέει υπάλληλος του ΟΕΔΒ, προφανώς είχαν κανονίσει να τα δώσουν σε άλλους συναδέλφους τους.
Σε σχολείο της Αθήνας, ο διευθυντής του επρόκειτο να λάβει τις προηγούμενες ημέρες τρία πακέτα των 30 βιβλίων συν 15 ακόμη βιβλία και επειδή δεν κατάλαβε τι ακριβώς ήταν σημειωμένο στο χαρτί αποστολής του οργανισμού πήρε μόνο τα 15 από αυτά. Οταν κατάλαβε τι συνέβη, ζήτησε τα τρία πακέτα που του έλειπαν, αλλά είχαν πάει ήδη σε άλλο σχολείο. Τα πήραν καθηγητές που είχαν πλεόνασμα για να εξυπηρετήσουν και άλλα σχολεία στην περιοχή τους...
Τραγελαφικές σκηνές όπως οι παραπάνω εκτυλίσσονται καθημερινά στις αποστολές του ΟΕΔΒ, όπου πακέτα με βιβλία φεύγουν καθημερινά. «Πέντε-πέντε τα διώχνουμε» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λυκόπουλος. «Στέλνουμε τα βιβλία και συχνά αντί να τα πάρει το ένα σχολείο τα παίρνει το διπλανό του ή γίνονται μεγαλύτερα λάθη στα κέντρα διανομής» συνεχίζει. Οπως λέει ο ίδιος, το μεγάλο στοίχημα είναι το 100% των βιβλίων να έχει φθάσει στα σχολεία ως το τέλος του Δεκεμβρίου. Στην αυτονόητη ερώτηση αν πιστεύει ότι θα καταφέρει να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα αυτό ο οργανισμός, δεν απαντά με βεβαιότητα. Αναφέρει μάλιστα ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην έχουν φθάσει όλα τα βιβλία στα σχολεία ως τα Χριστούγεννα.
Το σίγουρο είναι ότι ως το τέλος Νοεμβρίου θα έχει φθάσει στα σχολεία το 70% των τίτλων απ’ όλες τις βαθμίδες. Στο Λύκειο ειδικά θα έχει φθάσει το 80% και στα κρίσιμα μαθήματα «πρώτης προτεραιότητας» θα έχει φθάσει το 90% των βιβλίων. Οι αριθμοί, όπως λένε στο «Βήμα» οι εκπρόσωποι του ΟΕΔΒ, αφορούν όσα έχουν ήδη εκτυπωθεί αλλά δεν έχουν μοιραστεί ακόμη.
Στην αναμονή...
«Περιμένουμε ακόμη πολλά βιβλία»
λέει ο καθηγητής του 4ου Λυκείου Νέας Σμύρνης κ. Απ. Καραγιάννης. «Εχουμε βγάλει φωτοτυπίες, που όμως σιγά-σιγά εξαντλούνται» συνεχίζει. «Προσπαθούμε να μην πιέσουμε τα παιδιά, αλλά από την άλλη πλευρά το πρώτο τρίμηνο κάθε σχολικής χρονιάς είναι πολύ κρίσιμο για την εμπέδωση της γνώσης. Στηριζόμαστε όσο μπορούμε στις δυνάμεις μας κατά την παράδοση των μαθημάτων. Είμαι καθηγητής 32 χρόνια και μπορώ να πω αυτό: δεν έχουμε ούτε υποδομές ούτε εργαστήρια, ούτε καν κάνουμε την απαραίτητη επιμόρφωση. Προσπαθούμε συχνά μόνοι μας να βρούμε τις λύσεις» καταλήγει. Στο σχολείο του καθηγητή κ. Β. Καραμπατσού ωστόσο τα βιβλία έχουν φθάσει στο σύνολό τους. Στο 5ο Γυμνάσιο Καλλιθέας, όπως εξηγεί, χάρη στην προνοητικότητα των υπευθύνων αλλά και στην έγκαιρη αποστολή διδακτικών «πακέτων» από τον ΟΕΔΒ, τα μαθήματα γίνονται κανονικά με όλα τα βιβλία στις τάξεις. Παρ’ όλα αυτά, όπως εξηγεί ο κ. Καραμπατσός, άλλα σχολεία της περιοχής αντιμετωπίζουν ακόμη πρόβλημα με τις αποστολές βιβλίων.
Στα δημοτικά σχολεία οι ελλείψεις είναι μεγαλύτερες. Οπως λέει στο «Βήμα» ο κ. Γ. Γαλκάνης, δάσκαλος στο 27ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, «σε όλες τις τάξεις του σχολείου μας έχει φθάσει περίπου το 40% των βιβλίων και σε καμία περισσότερα. Στη Στ’ τάξη δεν έχουν έρθει μάλιστα καθόλου βιβλία για την Ιστορία ή τη Γεωγραφία».
«Στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται φωτοτυπίες ή χρησιμοποιούμε τον πίνακα. Αυτό όμως δεν είναι μάθημα. Οταν ο συγγραφέας του βιβλίου χρωματίζει αλλιώς ένα σχήμα και ένα άλλο διαφορετικά, έχει τον σκοπό του. Το μάθημα δεν μπορεί να είναι το ίδιο με μια φωτοτυπία. Οποια παιδιά έχουν τα βιβλία στο σπίτι τους γιατί έχουν χρήματα οι γονείς τους να τα αγοράσουν είναι σαφώς πιο μπροστά από εκείνα που δεν τα έχουν»
συνεχίζει ο κ. Γαλκάνης.
«ΑΣΦΑΙΡΟ» ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μπαίνουν στο Internet και... αυτοσχεδιάζουν!
Με ένα απλό «γκουγκλάρισμα» (κατά την προσφιλή νεανική έκφραση για την αναζήτηση στο Internet μέσω της μηχανής Google) προχωρεί στις σχολικές τάξεις τους πρώτους μήνες του εφετινού διδακτικού έτους το περίφημο μάθημα της ερευνητικής εργασίας (πρότζεκτ) που έχει στόχο να εξοικειωθούν οι µαθητές µε τη µεθοδολογία της έρευνας αλλά και με τη διαθεµατικότητα.
Οπως λένε εκπαιδευτικοί που μίλησαν στο «Βήμα», το μάθημα αυτό, το οποίο εισήχθη εφέτος στα υποχρεωτικά μαθήματα της Α’ Λυκείου με τα νέα αναλυτικά προγράμματα του «Νέου Λυκείου», το παίρνουν κυρίως εκπαιδευτικοί δευτερευόντων μαθημάτων που θέλουν να συμπληρώσουν το ωράριό τους, πολλοί από τους οποίους δεν έχουν καν επιμορφωθεί σχετικά με τη διδασκαλία του.
Ετσι, από εκεί που είχε σκοπό να ανοίξει στους μαθητές τον δρόμο για την έρευνα σε βιβλιοθήκες ή άλλες πηγές και να τους μάθει αναζήτηση και σύνθεση της πληροφορίας για τη σύνταξη μιας εργασίας, οι πιο πολλοί φαίνεται ότι κάνουν μια γρήγορη αναζήτηση στο Internet και... ξεμπερδεύουν. «Η αλήθεια είναι ότι όλοι “γκουγκλάρουν”» λέει στο «Βήμα» καθηγητής Λυκείου της Νέας Σμύρνης που έχει αναλάβει εφέτος τη διδασκαλία του μαθήματος. «Εγώ δεν έχω επιμορφωθεί σχετικά και πολλοί συνάδελφοί μου το ίδιο, οπότε πρακτικά αυτοσχεδιάζουμε. Δεν έχουμε καταλάβει ακόμη πώς έχουν τα πράγματα. Πιστεύω ότι του χρόνου θα είναι καλύτερα, όμως εφέτος τα πράγματα είναι μπερδεμένα».
Με τον νέο θεσμό πάντως η έρευνα αποκτά κοµβικό ρόλο στην αξιολόγηση του µαθητή, καθώς θα βαθµολογείται ισότιµα µε τα υπόλοιπα µαθήµατα. Θα είναι υποχρεωτική και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, θα γίνεται ανά τετράµηνο και οι εργασίες, ορισµένες από τις οποίες θα µπορούν να γράφονται στα αγγλικά, θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο ώστε να αποφεύγονται αντιγραφές.
«Πρέπει με το μάθημα αυτό να δοθεί μια κατεύθυνση με στόχο να αναδειχθεί η επιστημονική έρευνα»
λέει σχετικά ο κ. Ν. Ιωαννίδης, διευθυντής στο 4ο Λύκειο Βόλου. «Πρέπει να αποσαφηνιστούν από το υπουργείο Παιδείας οι κατευθύνσεις που θα έχει το μάθημα το επόμενο διάστημα. Πολλά μεταφέρονται θεσμικά από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στην Ελλάδα, αλλά εδώ έχουμε διαφορετικές παραμέτρους. Και ας μην ξεχνάμε ότι στο εξωτερικό αντίστοιχοι θεσμοί εφαρμόζονται επί μία δεκαετία τουλάχιστον» συνεχίζει.
Ενα αδιανόητο αλαλούμ επικρατεί με τις αποστολές βιβλίων: άλλα σχολεία παραγγέλλουν περισσότερα βιβλία απ’ όσα χρειάζονται, άλλα παίρνουν δέματα που δεν τους αντιστοιχούσαν και δεν τα επιστρέφουν, ενώ άλλα κάνουν λάθος στους υπολογισμούς.
Στο 10% των αποστολών που γίνονται προς τα σχολεία το σύστημα «βγαίνει εκτός», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον Οργανισμό Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) κ. Μ. Λυκόπουλος. Οπως εξηγεί, ο οργανισμός από 1ης Ιανουαρίου 2012 παύει να υφίσταται, οπότε όλες οι αποστολές που μπορεί να έχουν καθυστερήσει μένουν... στον αέρα.
Το Ινστιτούτο «Διόφαντος» θα αντικαταστήσει τον ΟΕΔΒ και θα αναλάβει τη διανομή των βιβλίων από την επόμενη χρονιά. Για τον λόγο αυτόν οι υπεύθυνοι του οργανισμού αποδύονται πια σε «αγώνα ταχύτητας» ώστε να ολοκληρώσουν τη διανομή των βιβλίων ως το τέλος του χρόνου. Κάποιοι από τους εργαζομένους ωστόσο αναφέρουν ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. «Στο Δημοτικό πολλά μαθήματα, όπως για παράδειγμα η Γλώσσα, έχουν 3 με 4 τεύχη και τα τελευταία από αυτά κάθε χρόνο καθυστερούν, καθώς η διδασκαλία τους αρχίζει την άνοιξη» λέει εργαζόμενος στον ΟΕΔΒ. «Ποιος θα τα μοιράσει μετά τον Δεκέμβριο;» αναρωτιέται.
Αποστολή... ατύχησε!
Τις προηγούμενες ημέρες σε συγκρότημα σχολείων στη Δράμα με 1.500 μαθητές ο οργανισμός έστειλε 1.200 βιβλία Φυσικής επειδή είχε ενημερωθεί ότι περίσσευαν ήδη 300 βιβλία από πέρυσι. Παρ’ όλα αυτά οι διευθυντές διαμαρτυρήθηκαν έντονα και ζήτησαν και άλλα 300, αδιαφορώντας για όσα υπήρχαν στις αποθήκες. Γιατί; Οπως λέει υπάλληλος του ΟΕΔΒ, προφανώς είχαν κανονίσει να τα δώσουν σε άλλους συναδέλφους τους.
Σε σχολείο της Αθήνας, ο διευθυντής του επρόκειτο να λάβει τις προηγούμενες ημέρες τρία πακέτα των 30 βιβλίων συν 15 ακόμη βιβλία και επειδή δεν κατάλαβε τι ακριβώς ήταν σημειωμένο στο χαρτί αποστολής του οργανισμού πήρε μόνο τα 15 από αυτά. Οταν κατάλαβε τι συνέβη, ζήτησε τα τρία πακέτα που του έλειπαν, αλλά είχαν πάει ήδη σε άλλο σχολείο. Τα πήραν καθηγητές που είχαν πλεόνασμα για να εξυπηρετήσουν και άλλα σχολεία στην περιοχή τους...
Τραγελαφικές σκηνές όπως οι παραπάνω εκτυλίσσονται καθημερινά στις αποστολές του ΟΕΔΒ, όπου πακέτα με βιβλία φεύγουν καθημερινά. «Πέντε-πέντε τα διώχνουμε» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λυκόπουλος. «Στέλνουμε τα βιβλία και συχνά αντί να τα πάρει το ένα σχολείο τα παίρνει το διπλανό του ή γίνονται μεγαλύτερα λάθη στα κέντρα διανομής» συνεχίζει. Οπως λέει ο ίδιος, το μεγάλο στοίχημα είναι το 100% των βιβλίων να έχει φθάσει στα σχολεία ως το τέλος του Δεκεμβρίου. Στην αυτονόητη ερώτηση αν πιστεύει ότι θα καταφέρει να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα αυτό ο οργανισμός, δεν απαντά με βεβαιότητα. Αναφέρει μάλιστα ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην έχουν φθάσει όλα τα βιβλία στα σχολεία ως τα Χριστούγεννα.
Το σίγουρο είναι ότι ως το τέλος Νοεμβρίου θα έχει φθάσει στα σχολεία το 70% των τίτλων απ’ όλες τις βαθμίδες. Στο Λύκειο ειδικά θα έχει φθάσει το 80% και στα κρίσιμα μαθήματα «πρώτης προτεραιότητας» θα έχει φθάσει το 90% των βιβλίων. Οι αριθμοί, όπως λένε στο «Βήμα» οι εκπρόσωποι του ΟΕΔΒ, αφορούν όσα έχουν ήδη εκτυπωθεί αλλά δεν έχουν μοιραστεί ακόμη.
Στην αναμονή...
«Περιμένουμε ακόμη πολλά βιβλία»
λέει ο καθηγητής του 4ου Λυκείου Νέας Σμύρνης κ. Απ. Καραγιάννης. «Εχουμε βγάλει φωτοτυπίες, που όμως σιγά-σιγά εξαντλούνται» συνεχίζει. «Προσπαθούμε να μην πιέσουμε τα παιδιά, αλλά από την άλλη πλευρά το πρώτο τρίμηνο κάθε σχολικής χρονιάς είναι πολύ κρίσιμο για την εμπέδωση της γνώσης. Στηριζόμαστε όσο μπορούμε στις δυνάμεις μας κατά την παράδοση των μαθημάτων. Είμαι καθηγητής 32 χρόνια και μπορώ να πω αυτό: δεν έχουμε ούτε υποδομές ούτε εργαστήρια, ούτε καν κάνουμε την απαραίτητη επιμόρφωση. Προσπαθούμε συχνά μόνοι μας να βρούμε τις λύσεις» καταλήγει. Στο σχολείο του καθηγητή κ. Β. Καραμπατσού ωστόσο τα βιβλία έχουν φθάσει στο σύνολό τους. Στο 5ο Γυμνάσιο Καλλιθέας, όπως εξηγεί, χάρη στην προνοητικότητα των υπευθύνων αλλά και στην έγκαιρη αποστολή διδακτικών «πακέτων» από τον ΟΕΔΒ, τα μαθήματα γίνονται κανονικά με όλα τα βιβλία στις τάξεις. Παρ’ όλα αυτά, όπως εξηγεί ο κ. Καραμπατσός, άλλα σχολεία της περιοχής αντιμετωπίζουν ακόμη πρόβλημα με τις αποστολές βιβλίων.
Στα δημοτικά σχολεία οι ελλείψεις είναι μεγαλύτερες. Οπως λέει στο «Βήμα» ο κ. Γ. Γαλκάνης, δάσκαλος στο 27ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, «σε όλες τις τάξεις του σχολείου μας έχει φθάσει περίπου το 40% των βιβλίων και σε καμία περισσότερα. Στη Στ’ τάξη δεν έχουν έρθει μάλιστα καθόλου βιβλία για την Ιστορία ή τη Γεωγραφία».
«Στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται φωτοτυπίες ή χρησιμοποιούμε τον πίνακα. Αυτό όμως δεν είναι μάθημα. Οταν ο συγγραφέας του βιβλίου χρωματίζει αλλιώς ένα σχήμα και ένα άλλο διαφορετικά, έχει τον σκοπό του. Το μάθημα δεν μπορεί να είναι το ίδιο με μια φωτοτυπία. Οποια παιδιά έχουν τα βιβλία στο σπίτι τους γιατί έχουν χρήματα οι γονείς τους να τα αγοράσουν είναι σαφώς πιο μπροστά από εκείνα που δεν τα έχουν»
συνεχίζει ο κ. Γαλκάνης.
«ΑΣΦΑΙΡΟ» ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μπαίνουν στο Internet και... αυτοσχεδιάζουν!
Με ένα απλό «γκουγκλάρισμα» (κατά την προσφιλή νεανική έκφραση για την αναζήτηση στο Internet μέσω της μηχανής Google) προχωρεί στις σχολικές τάξεις τους πρώτους μήνες του εφετινού διδακτικού έτους το περίφημο μάθημα της ερευνητικής εργασίας (πρότζεκτ) που έχει στόχο να εξοικειωθούν οι µαθητές µε τη µεθοδολογία της έρευνας αλλά και με τη διαθεµατικότητα.
Οπως λένε εκπαιδευτικοί που μίλησαν στο «Βήμα», το μάθημα αυτό, το οποίο εισήχθη εφέτος στα υποχρεωτικά μαθήματα της Α’ Λυκείου με τα νέα αναλυτικά προγράμματα του «Νέου Λυκείου», το παίρνουν κυρίως εκπαιδευτικοί δευτερευόντων μαθημάτων που θέλουν να συμπληρώσουν το ωράριό τους, πολλοί από τους οποίους δεν έχουν καν επιμορφωθεί σχετικά με τη διδασκαλία του.
Ετσι, από εκεί που είχε σκοπό να ανοίξει στους μαθητές τον δρόμο για την έρευνα σε βιβλιοθήκες ή άλλες πηγές και να τους μάθει αναζήτηση και σύνθεση της πληροφορίας για τη σύνταξη μιας εργασίας, οι πιο πολλοί φαίνεται ότι κάνουν μια γρήγορη αναζήτηση στο Internet και... ξεμπερδεύουν. «Η αλήθεια είναι ότι όλοι “γκουγκλάρουν”» λέει στο «Βήμα» καθηγητής Λυκείου της Νέας Σμύρνης που έχει αναλάβει εφέτος τη διδασκαλία του μαθήματος. «Εγώ δεν έχω επιμορφωθεί σχετικά και πολλοί συνάδελφοί μου το ίδιο, οπότε πρακτικά αυτοσχεδιάζουμε. Δεν έχουμε καταλάβει ακόμη πώς έχουν τα πράγματα. Πιστεύω ότι του χρόνου θα είναι καλύτερα, όμως εφέτος τα πράγματα είναι μπερδεμένα».
Με τον νέο θεσμό πάντως η έρευνα αποκτά κοµβικό ρόλο στην αξιολόγηση του µαθητή, καθώς θα βαθµολογείται ισότιµα µε τα υπόλοιπα µαθήµατα. Θα είναι υποχρεωτική και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, θα γίνεται ανά τετράµηνο και οι εργασίες, ορισµένες από τις οποίες θα µπορούν να γράφονται στα αγγλικά, θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο ώστε να αποφεύγονται αντιγραφές.
«Πρέπει με το μάθημα αυτό να δοθεί μια κατεύθυνση με στόχο να αναδειχθεί η επιστημονική έρευνα»
λέει σχετικά ο κ. Ν. Ιωαννίδης, διευθυντής στο 4ο Λύκειο Βόλου. «Πρέπει να αποσαφηνιστούν από το υπουργείο Παιδείας οι κατευθύνσεις που θα έχει το μάθημα το επόμενο διάστημα. Πολλά μεταφέρονται θεσμικά από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες στην Ελλάδα, αλλά εδώ έχουμε διαφορετικές παραμέτρους. Και ας μην ξεχνάμε ότι στο εξωτερικό αντίστοιχοι θεσμοί εφαρμόζονται επί μία δεκαετία τουλάχιστον» συνεχίζει.
Ρεπορτάζ : Μάρνυ Παπαματθαίου
Βήμα της Κυριακής
Βήμα της Κυριακής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου