Νέα δεδομένα για την καταβολή του ειδικού τέλους ακινήτων δημιουργεί η παρέμβαση της Συνηγόρου του Πολίτη, σύμφωνα με την οποία η διακοπή ηλεκτροδότησης σε όσους αδυνατούν να το πληρώσουν παραβαίνει το Σύνταγμα και τα δικαιώματα των πολιτών, αλλά και η τοποθέτηση του ευρωπαίου επιτρόπου για την ενέργεια, ο οποίος -βάσει κοινοτικής οδηγίας- ζητά να αποσυνδεθεί η φορολογία από τα τιμολόγια ηλεκτρισμού.
Απαντώντας στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Χουντή, ο επίτροπος ενέργειας της ΕΕ Günther Oettinger υπενθυμίζει την οδηγία της ευρωπαϊκής ένωσης που ορίζει ότι θα πρέπει θα αποσυνδεθεί η
προμήθεια ρεύματος από τις φορολογικές υποχρεώσεις, γεγονός που ανατρέπει το μέτρο που συνδέει το Ειδικό Τέλος με την ΔΕΗ.
«Οι διατάξεις γεννούν σαφή υποχρέωση των κρατών μελών να παρέχουν στους οικιακούς καταναλωτές το δικαίωμα να προμηθεύονται ηλεκτρική ενέργεια. Η οδηγία δεν περιέχει διατάξεις που να εξαρτούν το δικαίωμα αυτό από την κατάσταση του νοικοκυριού ή των μεμονωμένων μελών του όσον αφορά τις φορολογικές τους υποχρεώσεις», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής ανέφερε ότι μετά την τοποθέτηση του επιτρόπου ενέργειας, η επιβολή του τέλους ακινήτων μέσω της ΔΕΗ είναι «στον αέρα» από άποψης κοινοτικής νομοθεσίας και κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει άμεσα απάντηση.
Αλλά και η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού αναφέρει στην έκθεση που έχει αποστείλει στον υπουργό Οικονομικών ότι «η διακοπή ηλεκτροδότησης σε πολίτες που αδυνατούν να πληρώσουν το τέλος συνιστά στέρηση βασικών βιοτικών αγαθών, που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα».
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η νέα εγκύκλιος για το Τέλος Ακινήτων είναι υπό διαμόρφωση. Όπως επισημαίνεται, οι αρμόδιες υπηρεσίες επιχειρούν να ενσωματώσουν τις περισσότερες δυνατές λύσεις και δεν πρόκειται να κοπεί το ρεύμα σε κανέναν που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα εγκύκλιος θα δίνει παράταση 80 ημερών στην προθεσμία πληρωμής του τέλους, αντί για 40 που ισχύς αρχικά. Το υπουργείο πάντως επισημαίνει ότι σε περίπτωση λαθών, η πρώτη δόση θα πρέπει να πληρωθεί κανονικά και η διαφορά θα συμψηφιστεί με μελλοντικές οφειλές.
Ακόμα, το υπουργείο Οικονομικών συστήνει σε κάθε εφορία μία τριμελή επιτροπή η οποία θα δέχεται αιτήσεις εξαίρεσης από το τέλος ακινήτων όσων ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Οι πολίτες έχουν προθεσμία έως τις 20 Ιανουαρίου να υποβάλλουν στους Δήμους τους αιτήσεις για τη διόρθωση των λαθών.
Σε ό,τι αφορά την απάντηση Επιτρόπου Οτινγκερ στο ερώτημα ευρωβουλευτή Χουντή, σημειώνουν ότι η προστασία του ευάλωτου καταναλωτή διασφαλίζεται απολύτως από την ελληνική νομοθεσία και από τις προβλέψεις του νόμου για το ειδικό τέλος ακινήτων, καθώς και πως τηρούνται στο έπακρο οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια της κοινοτικής νομοθεσίας.
skai.gr
Απαντώντας στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Χουντή, ο επίτροπος ενέργειας της ΕΕ Günther Oettinger υπενθυμίζει την οδηγία της ευρωπαϊκής ένωσης που ορίζει ότι θα πρέπει θα αποσυνδεθεί η
προμήθεια ρεύματος από τις φορολογικές υποχρεώσεις, γεγονός που ανατρέπει το μέτρο που συνδέει το Ειδικό Τέλος με την ΔΕΗ.
«Οι διατάξεις γεννούν σαφή υποχρέωση των κρατών μελών να παρέχουν στους οικιακούς καταναλωτές το δικαίωμα να προμηθεύονται ηλεκτρική ενέργεια. Η οδηγία δεν περιέχει διατάξεις που να εξαρτούν το δικαίωμα αυτό από την κατάσταση του νοικοκυριού ή των μεμονωμένων μελών του όσον αφορά τις φορολογικές τους υποχρεώσεις», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής ανέφερε ότι μετά την τοποθέτηση του επιτρόπου ενέργειας, η επιβολή του τέλους ακινήτων μέσω της ΔΕΗ είναι «στον αέρα» από άποψης κοινοτικής νομοθεσίας και κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει άμεσα απάντηση.
Αλλά και η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού αναφέρει στην έκθεση που έχει αποστείλει στον υπουργό Οικονομικών ότι «η διακοπή ηλεκτροδότησης σε πολίτες που αδυνατούν να πληρώσουν το τέλος συνιστά στέρηση βασικών βιοτικών αγαθών, που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα».
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η νέα εγκύκλιος για το Τέλος Ακινήτων είναι υπό διαμόρφωση. Όπως επισημαίνεται, οι αρμόδιες υπηρεσίες επιχειρούν να ενσωματώσουν τις περισσότερες δυνατές λύσεις και δεν πρόκειται να κοπεί το ρεύμα σε κανέναν που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα εγκύκλιος θα δίνει παράταση 80 ημερών στην προθεσμία πληρωμής του τέλους, αντί για 40 που ισχύς αρχικά. Το υπουργείο πάντως επισημαίνει ότι σε περίπτωση λαθών, η πρώτη δόση θα πρέπει να πληρωθεί κανονικά και η διαφορά θα συμψηφιστεί με μελλοντικές οφειλές.
Ακόμα, το υπουργείο Οικονομικών συστήνει σε κάθε εφορία μία τριμελή επιτροπή η οποία θα δέχεται αιτήσεις εξαίρεσης από το τέλος ακινήτων όσων ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Οι πολίτες έχουν προθεσμία έως τις 20 Ιανουαρίου να υποβάλλουν στους Δήμους τους αιτήσεις για τη διόρθωση των λαθών.
Σε ό,τι αφορά την απάντηση Επιτρόπου Οτινγκερ στο ερώτημα ευρωβουλευτή Χουντή, σημειώνουν ότι η προστασία του ευάλωτου καταναλωτή διασφαλίζεται απολύτως από την ελληνική νομοθεσία και από τις προβλέψεις του νόμου για το ειδικό τέλος ακινήτων, καθώς και πως τηρούνται στο έπακρο οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια της κοινοτικής νομοθεσίας.
skai.gr
Δεν αποκλείεται το ποσοστό αύξησης να είναι διψήφιο.
Χαμηλότερες από 19% (που είναι το αίτημα της ΔΕΗ) θα είναι οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2012, σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές. Το ποσοστό των αυξήσεων θα αποφασιστεί εντός των ημερών από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γ. Παπακωνσταντίνου με βάση τα στοιχεία για αύξηση του κόστους που επικαλείται η ΔΕΗ και την εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που επίσης αναμένεται σύντομα.
Δεν αποκλείεται πάντως το ποσοστό αύξησης να είναι διψήφιο, καθώς η σταδιακή προσαρμογή των τιμολογίων του ηλεκτρικού, ώστε να αντανακλούν το κόστος, αποτελεί υποχρέωση της χώρας που απορρέει και από το μνημόνιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2013.
Τρεις ακόμη παράγοντες για τους οποίους δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις θα παίξουν ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής επιβάρυνσης για τους καταναλωτές:
-Ο χρόνος εφαρμογής του μηχανισμού σύνδεσης των χονδρικών με τις λιανικές τιμές ρεύματος. Ο μηχανισμός σύμφωνα με την εισήγηση της ΡΑΕ θα ενεργοποιηθεί το 2012 και θα προβλέπει προσαρμογή των τιμολογίων ανά εξάμηνο, ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών χονδρικής που εξαρτώνται από το κόστος παραγωγής (καύσιμα, εργατικά κλπ.) και το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Δεν έχει ληφθεί όμως τελική απόφαση από το ΥΠΕΚΑ για θέσπιση ρήτρας χονδρικών τιμών.
-Το ποσοστό αύξησης του τέλους υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η αύξηση θεωρείται αναγκαία για να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των παραγωγών ρεύματος από ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, αιολικά, κλπ.) αλλά και για να περιοριστεί το έλλειμμα του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς, ο οποίος κάνει την εκκαθάριση της αγοράς και πληρώνει τους παραγωγούς, έλλειμμα που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ.
Εξετάζεται το ενδεχόμενο ενίσχυσης του Διαχειριστή με ποσοστό του τέλους υπέρ της ΕΡΤ ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα μειωθούν και οι εγγυημένες τιμές αγοράς της«πράσινης» ενέργειας, όχι αναδρομικά αλλά για τις μονάδες που θα
κατασκευαστούν στο μέλλον.
-Τη διατήρηση ή μη και με ποια μορφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβλήθηκε το Σεπτέμβριο στο φυσικό αέριο.
Ο φόρος αυτός, όπως έχει προειδοποιήσει και επίσημα η ΡΑΕ, οδηγεί σε κατάρρευση τους παραγωγούς ρεύματος με μονάδες φυσικού αερίου. Μια λύση που εξετάζεται είναι να μεταφερθεί η επιβάρυνση από το καύσιμο (φυσικό αέριο) στα τιμολόγια.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει υποβάλει η ΔΕΗ στη ΡΑΕ το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί σωρευτικά από το 2010 κατά 19 %.
Στο μεταξύ σε φάση ολοκλήρωσης μπαίνουν οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της πρόσβασης τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή ρεύματος. Η λύση που προκρίνεται περιλαμβάνει συνδυασμό πώλησης λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ (πιθανώς από τους σταθμούς Αμυνταίου, Μεγαλόπολης, Φλώρινας, ενδεχομένως και Αγ. Δημητρίου) και ανταλλαγής ενέργειας με ευρωπαϊκές εταιρίες. Η διαδικασία πώλησης θα γίνει με ανοιχτό διαγωνισμό ενώ θα προηγηθεί εκτίμηση της αξίας των μονάδων από ανεξάρτητους συμβούλους. Ένα
μέρος των εσόδων από την πώληση θα παραμείνει στη ΔΕΗ αλλά θεωρείται βέβαιο ότι το Δημόσιο, ως μέτοχος της επιχείρησης αλλά και δεδομένων των δημοσιονομικώνπροβλημάτων θα εισπράξει το μεγαλύτερο τμήμα. Η διαδικασία πώλησης μονάδων θαξεκινήσει μέσα στο 2012 και στόχος είναι να ολοκληρωθεί την ίδια χρονιά.
Παράλληλα θα κινηθεί η διαδικασία περαιτέρω αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ για την οποία όπως έχει ήδη ανακοινωθεί εξετάζονται τρία σενάρια: η πώληση «πακέτου» μετοχών έως 17 %, η πώληση μεριδίων από τις θυγατρικές μεταφοράς και διανομής και η δημιουργία μιας «μικρής ΔΕΗ» με πώληση λιγνιτικών μονάδων μαζί με υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ, λύση που προσαρμόζεται και στο ζήτημα της πρόσβασης τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή.
Ανοιχτό παραμένει το ζήτημα αν η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει ξεχωριστά για κάθε μια από τις δυο εταιρίες ή θα διατεθούν προς πώληση ως ενιαίο σύνολο. Η απόφαση θα εξαρτηθεί από διερεύνηση της αγοράς και του ενδιαφέροντος που θα υπάρξει για κάθε μια από τις δυο περιπτώσεις.
Παράλληλα προχωρά η πώληση «πακέτου» μετοχών των ΕΛΠΕ (το Δημόσιο ελέγχει το 35 %), χωρίς να αποκλείεται γενικότερη αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος...
BHMA
Χαμηλότερες από 19% (που είναι το αίτημα της ΔΕΗ) θα είναι οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2012, σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές. Το ποσοστό των αυξήσεων θα αποφασιστεί εντός των ημερών από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γ. Παπακωνσταντίνου με βάση τα στοιχεία για αύξηση του κόστους που επικαλείται η ΔΕΗ και την εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που επίσης αναμένεται σύντομα.
Δεν αποκλείεται πάντως το ποσοστό αύξησης να είναι διψήφιο, καθώς η σταδιακή προσαρμογή των τιμολογίων του ηλεκτρικού, ώστε να αντανακλούν το κόστος, αποτελεί υποχρέωση της χώρας που απορρέει και από το μνημόνιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2013.
Τρεις ακόμη παράγοντες για τους οποίους δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις θα παίξουν ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής επιβάρυνσης για τους καταναλωτές:
-Ο χρόνος εφαρμογής του μηχανισμού σύνδεσης των χονδρικών με τις λιανικές τιμές ρεύματος. Ο μηχανισμός σύμφωνα με την εισήγηση της ΡΑΕ θα ενεργοποιηθεί το 2012 και θα προβλέπει προσαρμογή των τιμολογίων ανά εξάμηνο, ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών χονδρικής που εξαρτώνται από το κόστος παραγωγής (καύσιμα, εργατικά κλπ.) και το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Δεν έχει ληφθεί όμως τελική απόφαση από το ΥΠΕΚΑ για θέσπιση ρήτρας χονδρικών τιμών.
-Το ποσοστό αύξησης του τέλους υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η αύξηση θεωρείται αναγκαία για να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των παραγωγών ρεύματος από ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, αιολικά, κλπ.) αλλά και για να περιοριστεί το έλλειμμα του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς, ο οποίος κάνει την εκκαθάριση της αγοράς και πληρώνει τους παραγωγούς, έλλειμμα που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ.
Εξετάζεται το ενδεχόμενο ενίσχυσης του Διαχειριστή με ποσοστό του τέλους υπέρ της ΕΡΤ ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα μειωθούν και οι εγγυημένες τιμές αγοράς της«πράσινης» ενέργειας, όχι αναδρομικά αλλά για τις μονάδες που θα
κατασκευαστούν στο μέλλον.
-Τη διατήρηση ή μη και με ποια μορφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβλήθηκε το Σεπτέμβριο στο φυσικό αέριο.
Ο φόρος αυτός, όπως έχει προειδοποιήσει και επίσημα η ΡΑΕ, οδηγεί σε κατάρρευση τους παραγωγούς ρεύματος με μονάδες φυσικού αερίου. Μια λύση που εξετάζεται είναι να μεταφερθεί η επιβάρυνση από το καύσιμο (φυσικό αέριο) στα τιμολόγια.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει υποβάλει η ΔΕΗ στη ΡΑΕ το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί σωρευτικά από το 2010 κατά 19 %.
Στο μεταξύ σε φάση ολοκλήρωσης μπαίνουν οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της πρόσβασης τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή ρεύματος. Η λύση που προκρίνεται περιλαμβάνει συνδυασμό πώλησης λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ (πιθανώς από τους σταθμούς Αμυνταίου, Μεγαλόπολης, Φλώρινας, ενδεχομένως και Αγ. Δημητρίου) και ανταλλαγής ενέργειας με ευρωπαϊκές εταιρίες. Η διαδικασία πώλησης θα γίνει με ανοιχτό διαγωνισμό ενώ θα προηγηθεί εκτίμηση της αξίας των μονάδων από ανεξάρτητους συμβούλους. Ένα
μέρος των εσόδων από την πώληση θα παραμείνει στη ΔΕΗ αλλά θεωρείται βέβαιο ότι το Δημόσιο, ως μέτοχος της επιχείρησης αλλά και δεδομένων των δημοσιονομικώνπροβλημάτων θα εισπράξει το μεγαλύτερο τμήμα. Η διαδικασία πώλησης μονάδων θαξεκινήσει μέσα στο 2012 και στόχος είναι να ολοκληρωθεί την ίδια χρονιά.
Παράλληλα θα κινηθεί η διαδικασία περαιτέρω αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ για την οποία όπως έχει ήδη ανακοινωθεί εξετάζονται τρία σενάρια: η πώληση «πακέτου» μετοχών έως 17 %, η πώληση μεριδίων από τις θυγατρικές μεταφοράς και διανομής και η δημιουργία μιας «μικρής ΔΕΗ» με πώληση λιγνιτικών μονάδων μαζί με υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ, λύση που προσαρμόζεται και στο ζήτημα της πρόσβασης τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή.
Ανοιχτό παραμένει το ζήτημα αν η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει ξεχωριστά για κάθε μια από τις δυο εταιρίες ή θα διατεθούν προς πώληση ως ενιαίο σύνολο. Η απόφαση θα εξαρτηθεί από διερεύνηση της αγοράς και του ενδιαφέροντος που θα υπάρξει για κάθε μια από τις δυο περιπτώσεις.
Παράλληλα προχωρά η πώληση «πακέτου» μετοχών των ΕΛΠΕ (το Δημόσιο ελέγχει το 35 %), χωρίς να αποκλείεται γενικότερη αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος...
BHMA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου